Toplantı No
|
: 2015/054
|
Gündem No
|
: 24
|
Karar Tarihi
|
: 16.09.2015
|
Karar No
|
: 2015/UH.III-2511
|
Şikayetçi:
|
….
İhaleyi Yapan Daire:
|
……..
Başvuru Tarih ve Sayısı:
|
01.09.2015 / …..
Başvuruya Konu İhale: |
2015/………. İhale Kayıt Numaralı "………" İhalesi
Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme: |
Karar: |
TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2015/…….İhale Kayıt Numaralı “……… İşi Proje” İhalesi KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME: Devlet Hava Meydanları …. 01.09.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Başvuruya ilişkin olarak 2015/2251 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi. İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idarenin 2015/…… ihale kayıt numaralı 22.07.2015 tarihinde yapılacak ihalesine davet edildikleri, ihalenin yapılacağı saatte ihalenin iptal edildiğinin sözlü olarak kendilerine bildirildiği, aynı ihalenin 13.08.2015 tarihinde 2015/…..ihale kayıt numarası ile tekrarlandığı, 19.08.2015 tarihinde tebliğ edilen kesinleşmiş ihale kararında geçici tem vs.teminatlarının uygun bulunmadığı gerekçesi ile tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, gerekçe olarak ise geçici teminat dekont tarihinin ihale davet tarihinden önce olması şeklinde belirtildiği, teklif bedelinin % 3’ünü karşılayacak şekilde 4.100,00 TL’nin İdari Şartname’nin 28.2’nci maddesinde belirtilen idare hesabına yatırıldığına ilişkin dekontun teklif ekinde sunulduğu, ilgili Kanun ve Yönetmelik hükümlerinde dekont üzerine idarenin adı, ihalenin adı ve ihale kayıt numarası yazılmasına dair zorunluluk bulunmadığı, nakit yatırılan teminatın ihale davet tarihinden önce veya sonra yatırılması hususuna ilişkin hükmünde bulunmadığı, dekont üzerinde iptal edilen aynı işe ait ihale kayıt numarası bulunduğu, dekont üzerinde işin adının yazıldığı, teklif dosyasında dekontun sunulması nedeni ile bu işe ait geçici teminat olarak değerlendirilmesi gerektiği, idare hesabına geçici teminat olarak yatırılan tutarın artık idarenin uhdesinde bulunduğu, gelir kaydedilmesi hususu oluşması halinde buna engel bir hususun bulunmadığı, ihale kayıt numarasının yanlış yazılmış olmasının teklifin esasını değiştirmeyeceği, sunulan dekontun geçici teminatın yatırıldığına dair belge olarak kabul edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…İdare tarafından ihale işlem dosyası kapsamında gönderilen belgelerin incelenmesi neticesinde,
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Geçici teminat” başlıklı 33’üncü maddesinde “İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3'ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale dokümanında belirtilmesi şartıyla, danışmanlık hizmeti ihalelerinde geçici teminat alınması zorunlu değildir.” hükmü,
Aynı Kanun’un “Teminat olarak kabul edilecek değerler” başlıklı 34’üncü maddesinde “Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:
a) Tedavüldeki Türk Parası. b) Bankalar ve özel finans kurumları tarafından verilen teminat mektupları.
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler. Teminat mektupları dışındaki teminatlar ihale komisyonlarınca teslim alınamaz. Bunların saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine yatırılması zorunludur.
İhale üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları ihaleden sonra saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine teslim edilir. Diğer isteklilere ait teminatlar ise hemen iade edilir. İhale üzerinde kalan istekli ile sözleşme imzalanması halinde, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine ait teminat sözleşme imzalandıktan hemen sonra iade edilir. Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. Her ne suretle olursa olsun, idarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.” hükmü bulunmaktadır. İdari Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3'ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3'ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.
26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir.
26.3. Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 09.01.2016 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir. 26.4. Kabul edilebilir bir geçici teminat ile birlikte verilmeyen teklifler, istenilen katılma şartlarının sağlanamadığı gerekçesiyle İdare tarafından değerlendirme dışı bırakılacaktır.” düzenlemesine, Aynı Şartname’nin “Teminat olarak kabul edilecek değerler” başlıklı 27’nci maddesinde “Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda sayılmıştır:
a) Tedavüldeki Türk Parası. b) Bankalar tarafından verilen teminat mektupları.
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler. 27.4. Teminat mektubu verilmesi halinde, bu mektubun kapsam ve şeklinin, Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen esaslara ve standart formlara uygun olması gerekir. Bu esaslara ve standart formlara aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez.
27.5. Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir. 27.6. Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.”düzenlemesine, Aynı Şartname’nin “Geçici teminatın teslim yeri” başlıklı 28’inci maddesinde “28.1. Teminat mektupları, teklifle birlikte zarf içerisinde İdareye sunulur.28.2. Teminat mektupları dışındaki teminatların Mali İşler Daire Başkanlığına veznesine ya da Genel Müdürlük binası içerisinde bulunan DHMİ Vakıfbank bürosuna yatırılması ve makbuzlarının teklif zarfının içinde sunulması gerekir.” düzenlemesine, Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir: … ç) Bu Şartnamede belirlenen geçici teminata ilişkin standart forma uygun geçici teminat mektubu veya geçici teminat mektupları dışındaki teminatların Saymanlık ya da Muhasebe Müdürlüklerine yatırıldığını gösteren makbuzlar,…” düzenlemesine yer verilmiştir.Yukarıda aktarılan Kanun hükümleri ve İdari Şartname’de yapılan düzenlemelerden ihaleye katılacak isteklilerin teklif bedelinin % 3’ünden az olmamak üzere geçici teminat vermeleri gerektiği, geçici teminatın nakit olarak idarenin hesabına yatırılabileceği, bu durumda geçici teminatın idare hesabına yatırıldığına dair makbuzun teklif dosyasında sunulması gerektiği anlaşılmaktadır. Geçici teminata ilişkin başvuru sahibi tarafından teklif dosyasında sunulan belgeler incelendiğinde, geçici teminatın 4.100,00 TL olarak İdari Şartname’de yer verilen şubeye yatırıldığı, yatırılan bedelin teklif bedeli olan 130.000,00 TL’nin % 3’üne karşılık gelen 3.900,00 TL’yi karşıladığı, dekont üzerinde yatırma tarihinin “21.07.2015” olduğu, dekontun açıklama kısmının “İM ZEM. ETÜT PRJ. MÜH. MÜŞ. VE TİC. LTD. ŞTİ. 2015/88186 KASTAMONU HAV ÇEVRE DRENAJLARININ VE ŞEVLERİNİN REH İŞİ PROJE HİZ ALIM İŞİ GEÇİCİ TEMİNAT BED” şeklinde olduğu görülmüştür.
İhale süreci ihale onayının alınması ile başlamakta olup aday veya istekliler ihalenin yapılacağına ilişkin idare tarafından yapılacak ilan veya davet ile ihale hakkında bilgi sahibi olmaktadırlar. İlanı veya daveti yapılan ihalelere katılmak isteyen isteklilerin ilan/davet tarihi itibarı ile ihale katılım şartlarına ilişkin çalışmaları başlatabilecekleri bu kapsamda geçici teminatın nakit olarak yatırılmasının ancak ilan/davet tarihinden ihale tarihine kadar yapılabileceği ilan/davet tarihi öncesinde bilgi sahibi olmadıkları bir ihaleye dair geçici teminatın yatırılmasının mümkün bulunmadığı değerlendirilmektedir.Şikâyete konu ihalede ise geçici teminatın yukarıda belirtildiği üzere 21.07.2015 tarihinde nakit olarak yatırıldığı, bu tarihin ihale davet tarihi olan 06.08.2015 tarihinden önce olduğu, ancak şikâyet dilekçesinde yatırılan geçici teminatın 22.07.2015 tarihinde yapılması gerekirken ihale saatinde iptal edilen aynı işe ilişkin olduğu bu nedenle aynı işin tekrar ihale edilmesi nedeniyle bu iş için yatırılan geçici teminata dair makbuzun teklif dosyasında sunulduğu, ihale kayıt numarası farklı olmakla beraber işin adının bulunduğu idare hesabına yatırılan teminatın geçerli kabul edilmesi gerektiği iddia edilmektedir. Geçici teminatın nakit olarak yatırıldığında makbuz üzerine işin adı ve ihale kayıt numarasının yazılması gerektiğine ilişkin kamu ihale mevzuatında açık hüküm bulunmamakla birlikte geçici teminat mektubu sunulması durumunda geçici teminat mektubu standart formuna uygun belgelerin sunulması gerektiği ilgili Yönetmelik’ler ile hüküm altına alınmış, KİK024.1/H numaralı geçici teminat mektubu standart formunda ise söz konusu bilgilere (isteklinin adı, işin adı vb.) yer verilmesi gerektiği düzenlenmiştir. Geçici teminatın nakit olarak yatırılması ile geçici teminat mektubu arasında fark gözetilmediği ve ayrı ayrı geçici teminat olarak kabul edildikleri bu durumda geçici teminat mektubunda yer verilmesi zorunlu hususların geçici teminatın nakit olarak yatırılması durumunda da makbuz üzerinde bulunması gerektiği değerlendirilmiştir. Geçici teminata ilişkin belgelerde ihale kayıt numarasına yer verilmesi zorunlu olmamakla beraber EKAP üzerinden yapılan kayıt ile verilen ve ihale işlemlerinde kullanılan her kayıt numarası farklı bir ihaleyi temsil etmekte olup geçici teminata ilişkin belgelerde ihale kayıt numarasına yer verildiği durumlarda bu numaranın doğru olarak belirtilmesi gerekmektedir. Söz konusu ihale kayıt numarası aynı işin iptal edilip tekrar ihale edilmesi durumunda değişmekte olup ihalenin iptali ile daha önce alınmış olan ihale kayıt numarasının hükmü ortadan kalkmış bulunmaktadır. Bu nedenle istekli tarafından aynı iş olsa dahi farklı bir ihale kayıt numarasına sahip olup iptal edilen işe ait olduğu net olarak belli olan geçici teminat makbuzunu farklı bir ihale kayıt numarası ile yapılan şikayete konu ihalede kullanmasının mümkün bulunmadığı değerlendirilmiştir.
Yukarıda yapılan tespit ve değerlendirmeler çerçevesinde ihale komisyonu tarafından başvuru sahibi isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçelerinin yerinde olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere, Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine, Oybirliği ile karar verildi.
|