Teklif zarfı içerisinde; teklif tutarı kısmı boş ve imzasız kaşesiz ikinci bir teklif mektubu çıkan istekli hakkında yasaklama işlemi tesis edilebilir mi?
Toplantı No
|
: 2017/030
|
Gündem No
|
: 53
|
Karar Tarihi
|
: 20.06.2017
|
Karar No
|
: 2017/UY.II-1734
|
Şikayetçi:
|
…………….
İhaleyi Yapan Daire: |
………………… İl Özel İdaresi Plan Proje Yatırım ve İnşaat Müdürlüğü
Başvuru Tarih ve Sayısı: |
26.05.2017 / 30354
Başvuruya Konu İhale: |
2017/122671 İhale Kayıt Numaralı "………………..12 Derslikli Ortaokulu Yapım İşi" İhalesi
|
TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:
Başkan: Hamdi GÜLEÇ Üyeler: II. Başkan Şinasi CANDAN, Osman DURU, Erol ÖZ, Köksal SARINCA, Dr. Ahmet İhsan ŞATIR, Hasan KOCAGÖZ, Mehmet ATASEVER, Oğuzhan YILDIZ BAŞVURU SAHİBİ: ………………….. …………………………
İHALEYİ YAPAN İDARE:
…………… İl Özel İdaresi Plan Proje Yatırım ve İnşaat Müdürlüğü, …………………………. BAŞVURUYA KONU İHALE: 2017/122671 İhale Kayıt Numaralı “……………. 12 Derslikli Ortaokulu Yapım İşi” İhalesi KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME: …………….. İl Özel İdaresi Plan Proje Yatırım ve İnşaat Müdürlüğü tarafından 13.04.2017 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “……………. 12 Derslikli Ortaokulu Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak …………….’nun 10.05.2017 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 26.05.2017 tarih ve 30354 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.05.2017 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Başvuruya ilişkin olarak 2017/1324 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir. KARAR: Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi. İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihaleye 11 sıra no ile katılan ………… İnş. ve Malz. Eml. Pet. Ürn. Turz. Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan teklif zarfında iki adet teklif mektubuna yer verilmesi nedeniyle anılan isteklinin fiilinin Kamu İhale Kanunu’nun 17’nci maddesinin (b) bendi kapsamında değerlendirilmesi ve teklifinin değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatının gelir kaydedilmesi ve hakkında yasaklama kararı verilmesi gerektiği hususunda birçok Kurul ve yargı kararı bulunduğu iddialarına yer verilmiştir. Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir. İhaleye ilişkin İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde“ 2.1. İhale konusu işin
…………………………………..yer almaktadır. Anahtar teslim götürü bedel teklif alınmak suretiyle 13.04.2017 tarihinde gerçekleştirilen ihalede 22 adet ihale dokümanı satın alındığı ve ihaleye 14 isteklinin katıldığı, ihale komisyonunca yapılan inceleme neticesinde 27.04.2017 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin ………İnş. Taah. Otom. Hayv. Tem. Tic. ve San. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı görülmüştür. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 4’üncü maddesinde “Teklif: Bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde isteklinin idareye sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas belge ve/veya bilgileri” hükmü, Anılan Kanun’un “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde; “… Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır: ... j) 17 nci maddede belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen.” hükmü, Aynı Kanun’un “Yasak fiil veya davranışlar” başlıklı 17’nci maddesinde “İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır: a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek. b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak. c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek. d) Alternatif teklif verebilme halleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek. e) 11 inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak,” hükmü yer almaktadır. Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Başvuru ve teklif mektuplarının şekli” başlıklı 54’üncü maddesinde “ (1) Başvuru ve teklif mektupları bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlar esas alınarak hazırlanır. (2) Teklif mektubunun aşağıdaki şartları taşıması zorunludur: a) Yazılı olması. b) İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi. c) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması. ç) Üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması. d) Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin vergi kimlik numarasının belirtilmesi. e) Ad ve soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması. ... (5) Teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda belirtilen niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmaması teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edilir. Taşıması zorunlu hususlardan herhangi birini taşımayan teklif mektuplarının değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü yer almaktadır. İhale işlem dosyasının incelenmesi neticesinde; Başvuru sahibinin “………… İnş. ve Malz. Eml. Pet. Ürn. Turz. Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan teklif zarfında iki adet teklif mektubuna yer verilmesi” iddiasına ilişkin olarak, 13.04.2017 tarihli Zarf açma ve belge kontrol tutanağında, 13.04.2017 tarihli uygun olmayan belgelerin uygun sayılmama gerekçelerine ilişkin tutanakta herhangi bir tespite yer verilmediği, 27.04.2017 tarihli ihale komisyon kararında da anılan husustan hiç bahsedilmediği tespit edilmiştir. …………. İnş. ve Malz. Eml. Pet. Ürn. Turz. Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan teklif zarfı içeriğinde, 13.04.2017 tarihli iki adet teklif mektubu sunulduğu, sunulan teklif mektuplarının ilkinin ihalenin adının ve ihale kayıt numarasının, teklif sahibinin adı,soyadı, vergi kimlik numarası, adresi kısmının ve teklif bedeli kısmının doldurularak kaşelenip imzalandığı, diğer teklif mektubunda ise ihalenin adının ve ihale kayıt numarasının, teklif sahibinin adı soyadı, vergi kimlik numarası, adresi kısmının doldurulduğu, teklif bedeli kısmının boş bırakıldığı, teklif sahibi istekliye ait kaşe basıldığı ancak imzalanmadığı tespit edilmiştir. Her ne kadar bir tanesi teklif bedeli ve teklif sahibi istekliye ait imza içermemesi yönüyle geçerlilik koşullarını taşımayan nitelikte olsa da, teklif zarfı içerisinde iki adet teklif mektubu sunulmuş olmasının, ihale komisyonunun tereddüde düşmesine sebebiyet verebileceği dolayısıyla Kanun’un 17’nci maddesinin (b) bendinde yer alan “rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak” hükmü çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiği bu itibarla, idarece …………. İnş. ve Malz. Eml. Pet. Ürn. Turz. Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti.’ne ait teklifin 4734 sayılı Kanun’un “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (j) bendi gereğince değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ……İnş. ve Malz. Eml. Pet. Ürn. Turz. Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait teklifin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere, Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine, Oybirliği ile karar verildi. |