İlimizi büyük ölçüde etkileyen müessif 17.08.1999 ve 12.11.1999 tarihli Doğu Marmara Depremi sonunda yapılan analizlerde, kentin doğru planlanmaması ve inşa edilen yapıların fen ve sanat kurallarına uygun olmaksızın yapılması, zeminin fiziki özelliklerinin tespit edilmemesi faktörlerinin ön planda belirlendiği görülmüştür.
Yaşanan depremin hemen sonrasında, zemine ait jeolojik etütler , yapı, imar, denetim ve planlama ile ilgili mevzuatlarda gerekli düzenlemeler yapılmıştır.
Öncelikle 595 Sayılı KHK ile düzenlenen Yapı denetimi Hakkında Kanun daha sonra 4708 Sayılı olarak kanunlaştırılmış olup, Belediye sınır ve mücavir alanlarında ve bu alanlar dışında 200 m2 den büyük yapılan yapıların denetimi İlimizde kurulan altı adet Yapı Denetim Kuruluşu tarafından denetlenmektedir.
4703 Sayılı Yapı Malzemeleri Kanunu ve ilgi Mevzuatı gereği hazır beton santralleri, beton ve zemin laboratuarları ve yapı malzemeleri üreten Firma denetlemeleri yapılmakta, Enerji Verimliliği Kanunu uyarınca yapılan Mevzuat değişiklikleri ile konut ısıtılması amacıyla tüketilen enerji tasarruflarıyla harcanan kaynakların azaltılması hedeflerine ulaşmak için çalışılmaktadır.
644 ve 648 Sayılı KHK’ler ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kurulmuş, Bakanlığımız yerleşmeye, çevreye ve yapılaşmaya dair imar çevre, yapı ve yapım mevzuatını hazırlamak, uygulamaları izlemek ve denetlemek, bu konudaki mesleki hizmetlerin norm ve standartlarını hazırlamak, geliştirmek, uygulamasını sağlamak ve ilgilerin kayıtlarını tutmak, çevrenin korunması, iyileştirilmesi ile çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik prensip ve politikalar tespit etmek, standart ve ölçütler geliştirmek, bu çerçevede eğitim, araştırma, projelendirme, eylem planları ve kirlilik haritaları oluşturmak, uygulama esaslarını tespit etmek ve izlemek, iklim değişikliği ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek gibi geniş kapsamlı görev, yetki ve sorumluluk üstlenmiştir.
İnşaatlarda yapım müteahhitliği kayıtları ile şantiye şefleri ve yetki belgeli ustalar hakkında yapılan düzenlemede 01.01.2012 tarihinden itibaren yetki belgesi olmayan fen adamlarının inşaatlarda çalışması yasaklanmıştır.
Cumhuriyetimizin en önemli Kanunlarından 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun , bu Kanuna ait yönetmelik düzenlemesi ve 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi değiştirilerek Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanları ile ilgili yasal düzenlemeler yapılarak, olası afetlere hazırlıklı bir Türkiye için milat kabul edilebilecek Bakanlığımızın önündeki dönem vizyonu içinde yer alan en önemli hususların adımları atılmıştır.
Yapılan yasal düzenlemelerde, gerek zeminlerin gerekse üzerinde yapılacak yapıların güvenlikleri irdelenmektedir ve denetimlerinde oto kontrol sistemi kurulmuştur.
İlimizde Bakanlığımızın talimatları ile mevcut yapı stoklarının incelenmesi ve değerlendirilmesi, depreme karşı dayanıksız yapıların tespit edilerek, bulundukları alanların projelerini ve uygulamalarını yapmak üzere 19.06.2012 tarihli ve 604-580 Sayılı Bakanlık talimatı yerel yönetimlere gönderilmiş, yapılan çalışmalar sonunda depreme hazırlıklı ve meydana gelebilecek can ve mal kaybının en aza indirilmesi hedeflenmekte olup, Afet Riski Altındaki Alanların ve Riskli Yapıların tespiti ile ilgili olarak Sayın Valimiz tarafından Belediyelerden ve İl Özel İdaresinden yetkililerin katılımı ile Koordinasyon Kurulu teşkil edilmiştir. Ayrıca Sayın Valimizin 16.08.2012 tarih ve 4311 sayılı talimatı ile 6306 Sayılı Kanun ve Uygulamaları hakkında 05.09.2012 tarihinde Valilik toplantı salonunda Sayın Valimizin başkanlığında Belediye Başkanları, İl Özel İdare Genel Sekreteri ve İl Genel Meclis Başkanı’nın katılacağı bir toplantı yapılarak Müdürlüğümüzce bilgilendirilmeleri kararlaştırılmıştır.
Afetlere dayanıklı, güvenli, yaşanabilir bir Yalova’nın inşasını yerel yönetimlerin ve halkımızın katkıları ve duyarlılıkları ile başaracağımıza dair umutlarımızı ve kararlılığımızı Kamuoyu ile saygılarımızla paylaşıyoruz.
Dr. Osman ULUKAYA
Çevre ve Şehircilik İl Müdürü